donderdag 14 november 2013

Hoe overtuig je?

Er is verschil tussen onverschillig en kritisch. Ergens denk ik dat een onverschillige houding verder weg staat dan een kritische houding. Maar ik weet niet wat makkelijker is in het omgaan met anderen die niet geloven.
Ik denk dat de onverschillige ongelovige te vergelijken is met het zaad wat op de rotssteen valt. De kritische ongelovige met het zaad wat verstikt wordt. Maar bij beiden valt het niet in goede aarde.


Dat voel je...
En wat doe je ermee?

Bij mijn kritische gesprekspartner heb ik de neiging te gaan debatteren, overtuigen en getuigen, fanatiek op te veren omdat ik de kans "voel" iemand een zetje tot het geloof te geven. 
Bij mijn onverschillige gesprekspartner ben ik sneller geneigd mezelf gekwetst te voelen, omdat "alles" afketst. En er geen gesprek mogelijk is.

Laatst was ik als toehoorder aanwezig bij een gesprek van de criticus en een enthousiast herboren christen. Ik herkende het opveren, hij greep de kans met beide handen om te getuigen van zijn Heer! Ik voelde mee met hem en was blij om zijn vrijmoedigheid. Maar hoe meer het gesprek vorderde hoe meer een  buikpijn gevoel ik kreeg. De zogenaamde belangstelling van de criticus maakte plaats voor het onbeschaamd afvuren van kritische vragen. Er werd niet geluisterd en er was geen openheid, maar er werd geprobeerd iemand klem te zetten. Het vooroordeel wat er was moest bevestiging krijgen. Het was een jammerlijk gesprek, de boodschap kwam niet over.
Mijn medebroeder had daarentegen niets door en ging door met beantwoorden van alle vragen, het enthousiasme was niet kapot te krijgen, ook al mocht hij niet eens uitpraten. 

Toen ik afgelopen week een gesprek had met een criticus kwam dit gesprek in mijn gedachten. In plaats van op te veren, heb ik naar achteren geleund. En zelf vragen terug gesteld, geprobeerd mijn gesprekspartner te begrijpen in plaats van mijn geloof in God te verdedigen alsof ik God moet verdedigen?!

Ik kan niemand bekeren.
(Soms) moet ik veel meer aan God zelf overlaten en bidden voor die goede aarde. Hij is machtig, groot en goed. Van Hem verwachten!

Niet door onze kracht of geweld, maar door Zijn Geest!

9 opmerkingen:

  1. Toen ik 5 jaar geleden tot bekering kwam wilde ik de hele stad bekeren, als het éven kon..bìnnen die ene week...
    Nu, 5 jaar later begrijp ik dat je nooit iemand kunt 'overhalen', 'bekeren', overtuigen. Je kunt hooguit vrijmoedig en zonder angst om "onder de tafel gekletst" te worden gétuigen van de Heer en van wat Hij in jóúw leven heeft gedaan. Kwaadwillenden kunnen je àltijd en zonder pardon 'dood be-argumenteren', als je je laat verleiden tot een verdediging/rechtvaardiging van jouw Godsbesef-en liefde voor de Heer. Als wij ons beperken tot gétuigen, zal de Heer hen, die ons getuigenis in ontvankelijkheid ontvangen, óvertuigen...

    Gezegende zondagavond,

    Sebo Hilberts

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar, iedereen willen bekeren... Je zit er zo "vol" van.
      Ik geloof dat Zijn Geest zowel een "beginneling" als een "gevorderde christen" (wanneer ben je dat?? ;) ) kan gebruiken om een ander te raken en te overtuigen.
      Dankje voor je reactie!

      Verwijderen
  2. Wat wààr, wat je schrijft. En mooi!
    Dat probeer ik ook te leren. Veel minder verdedigen. Proberen niet in discussie terecht te komen, want inderdaad, dan wil iemand soms zijn vooroordeel bevestigd zien, zo lijkt het althans.
    Gods Geest doet grote dingen, dus maar 'gewoon' dichtbij Hem blijven en leven.

    Ik ga je ook toevoegen aan m'n leeslijst. Prachtige blog!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk zelf wel eens: je moet willen gaan voor een relatie met iemand. Dat kan natuurlijk niet altijd. Maar het is wel een goede basis om te laten zien wie Jezus voor je is. Ik zie trouwens uit naar een nieuw blogje van je. Of heb je ook ff geen onderwerp :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dacht dat mijn blogje nog maar van afgelopen week was, maar door jouw reactie zag ik dat het langer geleden was. Om aan je wens te voldoen heb ik direct een nieuw blogje geplaatst ;-)
      Ik hoop dat jij ook weer snel een nieuw blogje plaatst! :-)

      Verwijderen
  4. Dr. Itua geneest mijn HIV, ik ben al 10 jaar een ARV Consumptie. Ik heb mijn best gedaan totdat ik Dr. Itua tegenkwam op de blogsite. Ik heb hem ge-e-mailen over mijn gegevens over mijn hiv en mijn locatie. Ik heb alles aan hem uitgelegd en hij vertelde me dat er niets is om bang voor te zijn dat hij me zal genezen , mij schenk me garantie, ik vraag me om dingen te betalen, dus als ik genezen ben, zal ik dankbaarheid tonen. Ik weet niet hoe ik het moet doen Dr. Itua. Ik kreeg zijn kruidengeneesmiddel via EMS Courier-service die bij mij op kantoor kwam 5 werkdagen. Het is een goede man en ik ken hem voor zijn goede werk. Mijn grootmoeder roept hem op om hem en mijn vrienden te waarderen, dat is een vreugde voor mij dat ik vrij ben van het nemen van pillen en dat dikke schoonheid een nachtmerrie is .je zult begrijpen waar ik het over heb als je hetzelfde probleem had ik was zijn agenda ook dat hij me onlangs stuurde, hij geneest een hele aardige ziekte zoals, kanker, herpes, fibromyalgie, hiv, hepatitis B, lever / nier Inflamatory, Epilepsy, Infertility, Fibroid, Diabetes, Dercum, Copd, en brengen ook Ex Lover terug .. Hier zijn Contact .drituaher balcenter @ gmail.com Of Whats_app-nummer +2348149277967

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hallo allemaal, ik ben Monica Jones, nou, ik wil gewoon niet beginnen oké, zo gaat het, ik werd gediagnosticeerd met GENITALE HERPES-ZIEKTEN en dus nam ik allerlei behandelingen, maar "TE ONZE KENNIS" heeft geen genezing dus op elke andere zocht ik er heel hard naar, maar kwam in teleurstelling terecht, totdat ik Dr. Agaga op internet ontmoette, geloofde ik het eerst niet, maar ik probeerde het en tot mijn verbazing na wat toediening van zijn kruidengeneesmiddelen ben ik blij om te zeggen dat ik genezen ben van Genitale Herpes Ziekten, dus als ze andere zijn zoals ik of met een andere ziekte, dokter zegt dat deze niet te genezen zijn, raad ik aan om contact op te nemen met Dr. Agaga, ik geloof dat hij u kan helpen: agagasolutiontemple@gmail.com, bel of WhatsApp: + 2348052394128.

    BeantwoordenVerwijderen