maandag 22 april 2013

kwetsbaarheid en wijsheid

Het blijft me bezig houden, de kwetsbaarheid van het leven, de kwetsbaarheden in ons leven. 
De jouwe en de mijne... 
Vaak raakt het me... ik kan dagen nadenken over situaties of een voorval. Zo ook over mijn woorden of die van een ander. Was mijn reactie de juiste. Ik voel de opmerking van een ander die de ruimte "soms" ongedacht ingeslingerd wordt, en voel de pijn van een ander in mijn hart. Soms huilt mijn hart, soms heb ik letterlijk de neiging om te bukken voor de figuurlijke "stenen" waarmee gegooid wordt. Ik bid of mijn reacties en uitspraken onwetend niet net zo over zullen komen, dat ik met liefde zoals Jezus bewogen zal zijn met mijn medemens. Ik bedenk of ik voor de ander moet gaan staan (figuurlijk) om de "klap" op te vangen, situaties voor moet zijn, mensen moet aanspreken op hun "onnadenkendheid". Ik bid om wijsheid. 

Het is meestal niet zo verkeerd bedoeld merk ik, maar in onnadenkendheid, in enthousiasme, vurigheid zijn uitspraken snel gezegd. In de bijbel wordt de tong niet voor niets vergeleken met een klein vuur wat in staat is een grote hoop aan te steken. 
"Er zijn er die als met dolksteken praten, ondoordacht,maar de tong van de wijzen betekent genezing." (Spr 12: 18)




"En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden." (Jak 1:5)
Ik verwonder me elke keer opnieuw dat de bijbel antwoorden geeft op mijn vragen. God beloofd wijsheid te geven. Wat is de wijsheid van boven? 

Laat hij uit zijn goede levenswandel zijn werken laten zien, in zachtmoedige wijsheid.Wanneer u echter bittere afgunst en eigenbelang in uw hart hebt, beroem u dan niet en lieg niet tegen de waarheid.Dat is niet de wijsheid die van boven komt, maar ze is aards, natuurlijk, duivels.Want waar afgunst en eigenbelang is, daar heersen wanorde en allerlei kwade praktijken.Maar de wijsheid die van boven is, is ten eerste rein, vervolgens vreedzaam, welwillend, voor rede vatbaar, vol barmhartigheid en goede vruchten, onpartijdig en ongeveinsd.En de vrucht van de gerechtigheid wordt in vrede gezaaid voor hen die vrede stichten. (Jak 3)
Laten we in liefde en verdraagzaamheid leven is mijn dagelijkse reminder. De spreukenvrouw mijn voorbeeld: "Zij doet haar mond open met wijsheid, onderricht uit genegenheid ligt op haar tong." En verder praktisch? Een eerlijke (bijbelse ;)) mening mag. Iemand die in liefde komt of mij de waarheid wil komen vertellen is welkom. Zo ook naar de ander toe, maar voordat je overtuigd van je "bijbelse" mening bent en naar de ander toegaat: bid voor de ander, luister, vraag, hoe is dat voor jou. Soms is samen huilen om elkaars verdriet is ook zo bemoedigend. Dan kan verdriet en vreugde naast elkaar beleefd worden. Het zijn mijn meest waardevolle vriendschappen: waarin we zowel elkaars vreugde als verdriet samen delen!


8 opmerkingen:

  1. Heel dat bovenste stuk, wat je schrijft, herken ik zo enorm. Zo zit ik ook in elkaar.

    Mooie, waardevolle blog, ook de rest en de teksten uit de Bijbel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, voor je bezoek en je reactie. Ben benieuwd hoe jij hiermee omgaat, aanvullingen?

      Verwijderen
  2. ook voor mij heel herkenbaar, en tegelijk ook confronterend. want al te vaak merk ik dat mijn woorden anders overkomen dan ik ze bedoel en voel ik me daarin ook enorm tekort schieten. Ik bid vaak: God zet een wacht voor mijn lippen, reinig en heilig me.
    Ik ben heel blij dat ik dit vandaag weer lees, want wat kun je je inderdaad kwetsbaar voelen door andermans oordeel en woorden.
    Ik herken het verhaal van twee kanten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een mooie aanvulling Loïs, de wacht voor mijn lippen! Dankje! Het heeft ook twee kanten voor mij, ik ervaar ook hierin dat God wijsheid geeft en het met de jaren toeneemt (soms met vallen en opstaan ;)...

      Verwijderen
  3. Wij mannen hebben dat niet zo - kwetsbaar en er mee bezig blijven. 'Gauw vergeten en verdergaan' is ons motto! Tot je merkt dat het je vrouw of (klein)kinderen betreft. Dan wil je het voor ze opnemen en ze beschermen. De last van ze overnemen als dat zou kunnen. Mooi dat de Here Jezus zegt: Werp al je zorgen maar op Mij en Ik zal voor je zorgen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We kunnen ook veel leren van de nuchterheid van mannen!
      Ja zo heerlijk rijk dat Jezus voor ons zorgt, dat is bijbels relativeren :), de zorgen bij hem brengen, ook juist (eigen) kwetsbaarheid. Bedankt!

      Verwijderen
  4. Ik ben veel te bedachtzaam. Weeg mijn woorden te lang en dan is het moment soms al voorbij :-0 Liefde en verdraagzaamheid zijn heel mooie woorden. Liefde houdt ook in dat er aandacht is voor elkaar. En dat is nodig wil je echt iets waardevols zeggen. Dat merk ik in mijn gezin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja! Aandacht: begrepen worden voordat er gesproken wordt (ook een "vrouwending" ? ;))
      En bedachtzaamheid heeft wijsheid in zich :), vind je het vervelend dat momenten voorbij gaan?

      Verwijderen