dinsdag 16 april 2013

Oprecht vrouw zijn


Diep onder de indruk van het boek van Abbey Johnson, "ongepland" zocht ik naar de Nederlandse stichting Schreeuw om leven. De wetenschap dat God heeft ons bijna goddelijk heeft gemaakt (psalm 8) staat in schril contrast met zelfbeschikking over het leven. Het maakte me heel erg stil en verdrietig. De stichting beveel ik van harte aan in meeleven en gebed!



In het archief vond ik een prachtig artikel over oprecht vrouw zijn, wat ik graag met jullie wil delen:


Oprecht vrouw zijn

Wat heeft God het toch mooi gemaakt, het hart van de moeder voor haar kind. Al vroeg in de
zwangerschap wordt de moeder gevuld met liefde voor haar kindje. Het verlangen om haar kindje
te kunnen zien en vasthouden wordt steeds sterker. Tot het eindelijk zo ver is. Na de geboorte kan de moeder alleen maar aan de baby denken en draait haar hele wereld om haar nieuwe kindje. Dat is mooi. Dat is geweldig. Zo heeft God het gemaakt. En o, wat wordt onze vrouwelijke natuur enorm onderdrukt.

Onder het mom van emancipatie en rechten van de vrouw zijn we onszelf ook gaan onderdrukken.
Het lijkt er wel op alsof vrouwen geen kinderen meer mogen krijgen. Al op jonge leeftijd (vaak 14
jaar), beginnen meisjes met het slikken van de pil. Waarom? Omdat ze geen baby willen en mogen
krijgen, maar wel seks hebben. Hoe ongezond!! Hoe tegen natuurlijk!! Juist wanneer ons lichaam
zich ontwikkeld en voorbereid op het ontvangen van kinderen, drukken wij dat gelijk al de kop
in. Wat God zo mooi heeft bedacht en gemaakt, willen wij niet ontvangen. Ons diepe natuurlijke
hartsverlangen, ontkennen we, is niet welkom. In plaats van echte natuurlijke vrouwen te zijn die
hun lichaam kennen en ermee om kunnen gaan, onderdrukken we wie we zijn. We kiezen niet voor rein en heilig leven vol van liefde en vrijheid, maar voor lust, onreinheid en onderdrukking. Waarom? Omdat iedereen dat zo doet.

Moet je je voorstellen hoe erg het voor een moeder, die ongewenst zwanger is, om haar kindje
“weg te laten halen”. Haar diepe liefde vindt geen erkenning, maar wordt omgezet in afwijzing. In de meest intieme plek van een vrouw, die bedoeld is voor verbondsliefde en leven, wordt op brute wijze een moord gepleegd.

Maar als het kindje wel geboren wordt, dan gaat het vaak na drie maanden al naar de kinderopvang. Eerst zitten moeder en kind in één lichaam en zijn ze onlosmakelijk met elkaar verbonden. Na de geboorte willen moeder en kind alleen maar samen zijn. Daarna doet een kind er ongeveer 20 jaar over om volledig zelfstandig te zijn. Maar wij vinden dat zo’n klein baby’tje al de hele dag zonder moeder moet kunnen en laten onze kinderen door anderen opvoeden. We verbreken de krachtige moeder-en-kind-band, omdat we willen werken en onszelf ontplooien. Maar onze moederliefde dan? Moeten we die juist niet ontplooien? De liefde waar we voor gemaakt zijn, die God in ons wil uitgieten, moeten we die geen ruimbaan geven? Moeten we onze kinderen niet alle liefde en geborgenheid geven die ze nodig hebben? De meeste vrouwen huilen de eerste keer dat ze hun net ontvangen baby’tje voor een dag bij de kinderopvang brengen, maar ze proberen niet te huilen. Ze onderdrukken het gemis. Waarom onderdrukken we onze gevoelens? Laten we onze gevoelens niet meer onderdrukken! Laten we onze vrouwelijkheid de vrijheid geven! Niet in uitdagendheid en aanlokkelijkheid, maar in ware God gegeven liefde.

geschreven door Els Joustra
Geplaatst op: 16 01 2013 op http://www.schreeuwomleven.nl/
(Met toestemming overgenomen)

4 opmerkingen:

  1. mooi hoor, ik kan het helemaal be-amen! Jammer dat je zoiets tegenwoordig haast niet meer hardop mag zeggen. Zoals ik al op mijn blog schreef: het is taboe. waarschijnlijk, omdat het juist zo'n kwetsbaar onderwerp is, en mensen willen niet erkennen dat ze kwetsbaar zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is een kwetsbaar onderwerp. Een mooi artikel over oprecht vrouw zijn. Toch kan de realiteit anders zijn. Ik heb daar ooit een blog over geschreven.

    http://kostbaar.blogspot.nl/2012/06/ik-vergeef-je-mamma.html#.UXD1APDCRdg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jedidja,
      Ik ben stil van jouw stukje. Met recht kostbaar en teer, jouw gedachten en hoe je het deelt. Heb je het jezelf ook vergeven?
      Met mijn blog, "en het artikel van Els" wil ik niemand oordelen (misschien komt daarover nog een vervolg), ik herken de kwetsbaarheid, en schreef bij Loïs op haar mooie blog ook over welke omstandigheden een rol kunnen spelen in het moederschap. Een realiteit inderdaad voor velen. En ik hoop ook van harte dat ik je niet gekwetst heb.
      Het is wat mij betreft een kwetsbaarheid die we met elkaar mogen delen, en daarmee ook in alle eerlijkheid en in vertrouwen naast elkaar mogen staan.

      Daarnaast los van jouw situatie denk ik dat vele vrouwen zich laten overschreeuwen door alles wat de "tijd" en zij zelf vragen van zichzelf waardoor het moederschap moet wijken. Hoe eerlijk durft men nog te kijken? Sommigen zijn die fase zelfs al voorbij. Het is mijn "subjectieve" mening hierover. Ik denk dat (met uitzonderingen daargelaten) God de vrouw geschapen heeft met dit mooie verlangen.
      Sterkte en zegen!

      Verwijderen