woensdag 29 mei 2013

Gebedsstrijder zijn

Een tijdje terug las ik de uitspraak: "je kan niet iemand redden, maar je kan wel iemands gebedsstrijder zijn." Dat maakte me bewust van zowel de strijd als het gebed.




Bidden vind ik best moeilijk. Ik raak de "draad" kwijt bij lange of ingewikkelde gebeden. Of voel me soms zoekende naar woorden. Ik ben blij dat Gods woord me hierin leert en bemoedigt: 

Over het inhoudelijke gebed:

  • Het volmaakte gebed wat Jezus ons heeft geleerd: "onze Vader" 
  • Niet met omhaal van woorden bidden. (Ik mag gesprek hebben met mijn hemelse Vader, concreet en eenvoudig vertellen en vragen)
  • Als ik geen woorden heb, mag ik Zijn woorden nazeggen (een bijbel vol en veel psalmen zijn ook als gebed te gebruiken)

De intentie:

  • Het gebed van een rechtvaardige brengt veel tot stand (Jak 5:16)
  • Dat we moeten volharden in bidden en smeken. (Van harte en met verwachting!)
  • Medebidders hebben (Mat 18:19)

We bidden niet in eigen kracht:

  • We hebben Jezus als voorbidder (Hogepriester aan de rechterhand)
  • De Geest komt ons te hulp, Hij pleit zelf voor ons. (Rom 8: 26)

Bij voorbeelden kwam ik Abraham tegen die voor Sodom blijft bidden. Ook de Kananitische vrouw in Mattheüs 15, zij blijft aanhouden ook als Jezus haar eerst afwijst. 

Het bidden moet van harte gaan en met verwachting. Het zien op Hem geeft me rust, ik hoef niet het mooiste gebed te hebben. Ik heb me voorgenomen dagelijks te bidden voor mijn echtgenoot. Maar er zijn velen in mijn omgeving die ongelovig zijn. Eerst dacht ik een schema te maken (omdat het zo veel is), dus maandag voor familie, dinsdag voor gemeenteleden enzovoorts. Maar planning geeft mij geen vurigheid, betrokkenheid die denk ik wel nodig is. Een vriendin zei me ze te zegenen bij het ontmoeten (in gedachten, stil gebed), ook mooi. Als het me bezighoudt bid ik meer voor iemand, soms komt "iemand" zo m'n gedachten binnen, dan leg ik het ook in de handen van de Heere. Ik bid om de leiding van Zijn Geest, gebedsleiding/ dagelijkse leiding: voor de mensen om me heen die Hem nodig hebben, als middel in Zijn hand...

"Op het gebed doet Hij grote wonderen". 
Wij zijn gebedsstrijders en met Gods zegen wil ik me voor die taak met heilige ijver inzetten, en als we niet waken maar slapen? Dan hebben we een God die niet slaapt (psalm 121), ons vertrouwen is in Hem, die is als de berg Sion, die niet wankelt maar voor eeuwig blijft! (psalm 125)



8 opmerkingen:

  1. Wauw, heel mooi. En herkenbaar ook, wat je schrijft dat je de draad kwijt raakt. Ik vind jouw blog een heel mooie aanvulling op mijn blog die ik vanmorgen schreef:
    http://zomerbijbelstudie.blogspot.nl/

    Mag ik een linkje naar jou blog erbij zetten de volgende keer als ik over mijn gebedsboekje schrijf?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jahoor natuurlijk vind ik dat prima. Heb je een nieuwe weblog? Ik zal van de week een bezoek aan je weblog brengen!

      Verwijderen
  2. Helemaal eens, en heel herkenbaar. Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er zijn boeken vol geschreven over gebed. Maar in de veelheid van woorden verlies je het tastbare en praktische. Dat geef je met deze blog juist wel. Ik voel me zo vaak tekort schieten in het gebed. Juist omdat gebed de thermometer is van je geestelijk leven. Maar wat heerlijk dat we ontspannen daarin onze Heiland mogen volgen. Dank je voor deze woorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel herkenbaar wat je schrijft.
    Ook onze zoontjes hadden moeite met 't vinden van woorden (net als mama ;) ) voor hen hebben we een gebedskaart gemaakt, waarom zou ik dat eigenlijk niet voor mezelf doen... Bedenk ik me nu eigenlijk.... Misschien toch maar eens aan gaan beginnen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. o wat heb je dat mooi verwoord, Magdalena! Ik kan me er heel goed in herkennen en er gaat ook zo'n troost vanuit. Juist als wij niet weten wat we bidden moeten naar behoren, bid Gods Geest voor ons met onuitsprekelijk zuchten. Dat is zo mooi om te weten. Soms is mijn kortste gebed alleen maar: "God". En zelfs dán zal Hij zich vooroverbuigen om me te horen. Als een klein kindje ben je soms die wakker wordt van een nare droom en alleen maar "mama" roept.
    Fijn dat je dit hebt opgeschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie blog! Eigenlijk dezelfde reactie als Loïs hierboven... Soms sta ik midden in een lastige situatie en dan weet ik dat het enige wat mij rest is me uit te strekken naar God, al is het met een enkele zucht... Hij weet alles, Hij ziet alles (wat een troost!) en Hij schiet te hulp, ook als wij niet weten wat we moeten bidden.

    BeantwoordenVerwijderen