zaterdag 25 mei 2013

De huwelijksbelofte

Het huwelijk is een verbond tussen man en vrouw, van liefde en trouw. Trouw zijn in goede tijden en in slechte tijden. Trouw zijn een toewijding die doorgaat ook als de verliefdheid weg is. Trouw zijn wanneer eerder uitgesproken woorden en beloftes ver weg kunnen zijn. Trouw zijn is ook volharden. 




Als ik voor mijn huwelijk zou staan, zou ik het anders aanpakken... We zouden veel meer praten en afgestemd zijn op elkaar. Weten van elkaar waar je staat, praten over de "levensbelangrijke" zaken. 
Maar ik was jong, blij en verliefd (en naïef). Problemen waren er om opgelost te worden, of zouden in de toekomst "vanzelf" beter worden....
En jaren later.... vanzelf? gaat er volgens mij niets, behalve dat "de tijd vliegt". Eens probeerde ik mijn wijze levenslessen over te brengen aan een nichtje die voor haar huwelijk stond. Wat is belangrijk in het leven en waarvoor leef je. Het is niet het mooie, keurig ingerichte huis, de status voor je vrienden en familie dat je het goed voor elkaar hebt. Je kwam op aarde zonder bezit, en als je sterft neem je niets mee, behalve je verantwoording tegenover God wat je ermee gedaan hebt. Als God je huis niet zegent, tevergeefs bouw je eraan. 
Ik keek in de spiegel van jaren terug en herkende de blik in haar ogen, het raakte haar niet. De ervaring of God zal het (haar) leren...

Trouw zijn zonder lief te hebben kan niet. Het is mijn gebed dat God ons huwelijk zegent, Hij gaf hernieuwde liefde. Trouw zijn en liefhebben is wat God van mij vraagt in het huwelijk. Het huwelijk is een afspiegeling van de relatie van God met de mensen, een aardse zegen! Een om Hem dagelijks voor te danken! Maar ook een oproep om het goed voor Hem te doen, zo een afspiegeling te mogen zijn voor mensen om me heen...


"Al had ik de liefde niet..."
De liefde is geduldig,
zij is vriendelijk,
de liefde is niet jaloers,
de liefde pronkt niet,
zij doet niet gewichtig,
zij handelt niet ongepast,
zij zoekt niet haar eigen belang,
zij wordt niet verbitterd,
zij denkt geen kwaad,
zij verblijdt zich niet over de ongerechtigheid,
maar verheugt zich over de waarheid,
zij bedekt alle dingen,
zij gelooft alle dingen,
zij hoopt alle dingen,
zij verdraagt alle dingen.
De liefde vergaat nooit.


"Geloof, hoop en liefde, maar de meeste van deze is de liefde." (1Kor13)



Wandel in de liefde!



4 opmerkingen:

  1. Dat liefde en trouw u niet verlaten! Bind ze om uw hals, schrijf ze op de tafel van uw hart (Spr 3:3). Daar dacht ik direct aan bij dit stukje. Trouw is niet meer zo 'gewoon' tegenwoordig - dat kost wat! Maar levert zoveel moois op.
    Ik heb je blog nog maar kortgeleden ontdekt, ga 'm volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een hele mooie tekst als aanvulling.
      Dankje, ook voor t volgen!

      Verwijderen
  2. Mooie, reële blog. Trouw en betrouwbaar zijn zijn belangrijke bouwstenen. Evenals gebed en acceptatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtig waar stukje. Ook in het voorbeeld naar je kinderen toe is een huwelijk waar liefde en trouw heersen onmisbaar! Dat God jullie nog lang mag blijven zegenen!

    BeantwoordenVerwijderen