vrijdag 17 mei 2013

Sterk in Uw kracht

Misschien zijn mijn doelen niet zo smart (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden). Soms zwaai ik van het ene goede voornemen naar het andere, waar het vorige gebleven is? Soms nog niet afgerond of ik begin enthousiast aan het volgende (mezelf gestelde) doel. Of is het ongeduld? Misschien ook wel, ik wil vandaag plannen realiseren, vanaf vandaag dingen goed doen, geen fouten maken. En het mooiste natuurlijk leven voor Hem, alles tot Zijn eer doen. Ondertussen ben ik moe, vervaagt het enthousiasme en moet ik mezelf de dag vooruit duwen. Ik lees minder in de bijbel, ik bid minder van harte. De vurigheid die me zo lief is en me zo dicht bij Hem houdt mis ik. De echtgenote uit spreuken 31 is nooit moe, ik (soms) wel,  lichamelijk en geestelijk. Wat is dat toch, elke keer eigen zwakheid voelend? 




Ergens weet ik het wel. Ik stel mezelf hoge eisen. Ik moet alles kunnen en doen en stapel het zo op. Ik heb er een hekel aan als andere mensen het mij opleggen, maar ik doe er net zo hard aan mee. En vooral dat ik, niet Hem. Ik heb het weer veel te veel in eigen handen genomen en niet bij Hem gelegd. Je zou soms bijna de moed verliezen...
"Ik bouw op U en ga in uwe naam." 
De regels zingen deze week steeds sterker in mij: "En telkens weer moet ik Uw kracht verstaan... Toch rijst in mij een lied van overwinning!"  Hij liet het me weten, ik mag weer naar Hem terug! Hij heeft de strijd gestreden en is mijn Verlosser en bevrijder. 
Niet in eigen naam, maar in Zijn naam!


Jezus sprak een gelijkenis (Lukas 18) die me hierin erg aanspreekt:

 En Hij sprak ook een gelijkenis tot hen met het oog daarop dat men altijd moet bidden en niet de moed verliezen.
Hij zei: Er was in een zekere stad een rechter die God niet vreesde en geen mens ontzag.
En er was een weduwe in dezelfde stad en zij kwam voortdurend naar hem toe en zei: Doe mij recht tegenover mijn tegenpartij.
En hij wilde een tijd lang niet. Daarna echter zei hij bij zichzelf: Hoewel ik God niet vrees en geen mens ontzie, toch zal ik, omdat deze weduwe mij lastig valt, haar recht doen, opdat zij uiteindelijk niet komt en mij in het gezicht slaat.
En de Heere zei: Hoor, wat de onrechtvaardige rechter zegt.
Zal God dan geen recht doen aan Zijn uitverkorenen, die nacht en dag tot Hem roepen, hoewel Hij hen soms lang laat wachten?
Ik zeg u dat Hij hun met spoed recht zal doen. Maar zal de Zoon des mensen, als Hij komt, wel het geloof op de aarde vinden?



Verblijd u in de hoop. Wees geduldig in de verdrukking. Volhard in het gebed. 
(Romeinen 12: 12)



8 opmerkingen:

  1. Perfect kunnen we niet zijn Magdalena, al moet ik eerlijk zeggen dat ik net als jij, de lat altijd net wat te hoog leg waardoor niet alles altijd gaat zoals je zou willen.Maar eigenlijk is dat dan ook meteen de valkuil idd hè..wat WIJ zouden willen...

    Goed Pinksterweekend!

    Groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jezelf ontmoeten :))
      Dank weer voor je reactie!
      Lieve groet, Magdalena

      Verwijderen
  2. Leerzame ( en herkenbare blog) Dank je wel. Ik stel mezelf al langere tijd minder hoge eisen. Ook omdat mijn man me terugfluit hoor. Dat helpt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is fijn, iemand die "liefdevol" terugfluit ;)!
      Zo ervaar ik Zijn leiding gelukkig ook!
      Lieve groet, Magdalena

      Verwijderen
  3. Te hoge eisen stellen is niet zo moeilijk, toch? Heel herkenbaar, hoor. Doen we het zelf niet, dan doet de omgeving er nog toe. Alles moet kunnen. Heerlijk om dan te weten dat we ons op Hem mogen richten. Mijn hulp en verwachting zijn van U. Jezus zei zelf: Ik kan van Mijzelf niets doen. Hij leefde in zo'n afhankelijkheid......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is soms moeilijker het niet te doen ;).. Bedankt voor je mooie reactie!
      Lieve groet, Magdalena

      Verwijderen
  4. Herkenbaar! Zijn leermomenten!....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is vaak achteraf dat ik zie "geleerd" te hebben...
      Leuk dat je me volgt!
      Lieve groet, Magdalena

      Verwijderen