zaterdag 11 mei 2013

De kroon van mijn echtgenoot

Nee, nu ga ik niet onthullen dat mijn echtgenoot Alexander heet. Hij mag dan publiekelijk de status hebben van koning, een prachtige status overigens met een mooie vrouw aan zijn zijde. In bijbels opzicht doen wij niet onder voor het koninklijk echtpaar, de vrouw aan zijn zijde. Want de bijbel spreekt over ons vrouwen! De waarde van robijnen, de kroon van je echtgenoot! Ooit weleens getwijfeld om die rol met trots te dragen? Ik wel, en God zij dank gaf Hij de aardse zegen van liefde aan ons terug. Dat betekent niet dat ik daarmee alles bereikt heb en nu de perfecte vrouw ben van mijn man. 



Net zoals de motivatie om een opleiding volgen en misschien de ambitie te hebben de beste in je vak te zijn ben ik van mening dat ik dit ook moet doen voor onze Hemelse Vader. Leren van Jezus, ja en te vaak wijk ik van Zijn opdracht af. Hij gaf me de opdracht, een goede echtgenote te zijn...
Ik ben niet zomaar uitgeleerd, en beken dat oude patronen sneller dan ik wil de kop weer opsteken. Toch ben ik niet van plan op te geven: naast vele (zegenrijke) lezingen, boekjes over vrouw zijn naar Gods hart etc., besluit ik om spreuken 31 opnieuw onder de loep te gaan nemen. Me te laten leiden door Zijn Geest. Even geen boekjes en extra literatuur, even geen tips hoe het beste stil te zijn voor God. Maar eenvoudig biddend Zijn woord openen, lezen en laten leiden. 


"Wie zal een deugdelijke vrouw vinden? Haar waarde gaat die van robijnen ver te boven"
(Spreuken 31: 10)


"Een deugdelijke vrouw is de kroon van haar man" 
(Spreuken 12:4)


Deugdelijk staat voor goed, betrouwbaar, solide: goede eigenschappen. Deugden, voorzichtigheid (wijsheid), rechtvaardigheid (rechtschapen), gematigdheid (zelfbeheersing), moed- standvastigheid, geloof, hoop, (naasten)liefde... Goedheid, rechtvaardigheid en waarheid... 
Beproef wat de Heere welbehaaglijk is... 

Eén tekst, geeft me meer stof tot nadenken dan ik van te voren gezien had. Hoe kan ik als kroon en waardevol sieraad zijn voor mijn man? Mijn gedachten gaan naar het sieraad, iets wat je met trots draagt, wil laten zien aan anderen, daar schaam je je niet voor. De vrouw waar hij met liefde en respect over spreekt omdat zij er voor hem is en hem ondersteunt. Waar hij blij is met haar toewijding aan hem. Waar hij voorzichtig mee omgaat, want ze is zijn sieraad. 
Genoeg om mee aan de slag te gaan. Hoe kan ik het praktisch maken: toewijding, helpen met zijn taken, luisteren, doen wat hij belangrijk vindt, verzorgd als zijn vrouw zijn, en zijn huis als een thuis laten zijn.

Als eerste ben ik kostbaar is Zijn ogen, daarna is het mijn gebed kostbaar te zijn als een sieraad in zijn ogen. Het zijn de vruchten van de Geest waar ik in mijn gebed mee afsluit: toch weer het innerlijke sieraad waarmee zonder woorden de man gewonnen kan worden...



4 opmerkingen:

  1. Mooi stukje heb je geschreven!Ik lees regelmatig in een Echtenote naar Gods hart...

    Liefs,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, en dat boekje heb ik ook :)
      Lieve groet, Magdalena

      Verwijderen
  2. Mooi stukje!
    En bedankt voor je reactie op mijn blogje. Was je ook op de conferentie? De lezingen zijn over een tijdje wel na te luisteren. Ze zijn eventueel ook al te koop in de webshop. Heerlijk onderwijs :).

    Lieve groet!
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen