woensdag 3 juli 2013

Een levenswijsheid

Weleens gehoord van Socrates? Hij was een Grieks filosoof, leefde van 469 jaar voor Christus tot 399 jaar voor Christus. Misschien ken je het bekende verhaal van hem. Ik wil het graag delen omdat het elke keer goed is te beseffen in onze woorden, niet het kwade maar het goede voor de ander te zoeken. Het is een gebod, "u zult geen vals getuigenis geven", en in Romeinen 13 staat, de "liefde" doet de ander geen kwaad. 

"Broeders, spreek geen kwaad van elkaar. Wie van zijn broeder kwaadspreekt en over zijn broeder oordeelt, spreekt kwaad over de wet en oordeelt over de wet. Als u over de wet oordeelt, bent u geen dader van de wet, maar een rechter.Er is één Wetgever, namelijk Hij Die kan zalig maken én te gronde richten. Maar wie bent u, die over de ander oordeelt?" (Jak4 HSV)

Wie ben je als je een ander oordeelt?





Op een dag kwam er een man naar Socrates toe. Hij zei: "Socrates, luister, ik moet je iets vertellen over je vriend die...". Socrates onderbrak de man en vroeg: "Ging je verhaal door de drie zeven?" De man keek Socrates verbaasd aan en zei, "drie zeven?" "Ja", zei Socrates, "de eerste zeef is de waarheid". "Weet je zeker dat wat je me wil vertellen waar is?" De man bloosde wat. "Nu ja, zeker... nee... dat niet... maar ze zeggen dat...". Socrates vervolgde: "Dan heb je zeker wel de tweede zeef gebruikt? De zeef van het goede; is het iets goeds wat je over mijn vriend wilt vertellen?" De man aarzelde: "Goed? Nee, integendeel..." Socrates keek bedenkelijk: "Dan gebruik je toch zeker wel de derde zeef? Is het noodzakelijk dat je dit aan mij vertelt?" Maar ook dat was niet het geval. "Wel", sprak Socrates toen... "Als je wat je me wilt vertellen, niet waar, niet goed en niet noodzakelijk is, vergeet het dan en belast mij er niet mee."

5 opmerkingen:

  1. Dit heeft een voorganger ons een keer verteld. het verhaal over de drie zeven. Ik wist niet de achtergrond ervan. Leuk! En zo waar he?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooi!!

    ps: dank voor je bezoekje
    als het goed is werkt de link naar mijn andere weblogs nu wel :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dr. Itua geneest mijn HIV, ik ben al 10 jaar een ARV Consumptie. Ik heb mijn best gedaan totdat ik Dr. Itua tegenkwam op de blogsite. Ik heb hem ge-e-mailen over mijn gegevens over mijn hiv en mijn locatie. Ik heb alles aan hem uitgelegd en hij vertelde me dat er niets is om bang voor te zijn dat hij me zal genezen , mij schenk me garantie, ik vraag me om dingen te betalen, dus als ik genezen ben, zal ik dankbaarheid tonen. Ik weet niet hoe ik het moet doen Dr. Itua. Ik kreeg zijn kruidengeneesmiddel via EMS Courier-service die bij mij op kantoor kwam 5 werkdagen. Het is een goede man en ik ken hem voor zijn goede werk. Mijn grootmoeder roept hem op om hem en mijn vrienden te waarderen, dat is een vreugde voor mij dat ik vrij ben van het nemen van pillen en dat dikke schoonheid een nachtmerrie is .je zult begrijpen waar ik het over heb als je hetzelfde probleem had ik was zijn agenda ook dat hij me onlangs stuurde, hij geneest een hele aardige ziekte zoals, kanker, herpes, fibromyalgie, hiv, hepatitis B, lever / nier Inflamatory, Epilepsy, Infertility, Fibroid, Diabetes, Dercum, Copd, en brengen ook Ex Lover terug .. Hier zijn Contact .drituaher balcenter @ gmail.com Of Whats_app-nummer +2348149277967

    BeantwoordenVerwijderen